segunda-feira, 14 de outubro de 2013

58. Relacione as técnicas de Computação Gráfica, na coluna da esquerda, com as suas funções, na coluna
da direita.
(I) Phong. (A) Remoção de superfícies ocultas.
(II) Algoritmo do pintor. (B) Recorte.
(III) Cohen-Sutherland. (C) Iluminação.
(IV) BSP. (D) Subdivisão espacial.
(V) Bézier. (E) Aproximação de curvas.
Assinale a alternativa que contém a associação correta.
a) I-A, II-B, III-C, IV-E, V-D.
b) I-B, II-D, III-A, IV-C, V-E.
c) I-B, II-A, III-E, IV-D, V-C.
d) I-C, II-A, III-B, IV-D, V-E.
e) I-C, II-D, III-B, IV-E, V-A.
Solução:
Da wikipedia:
Sombreamento de Phong, também conhecido por modelo de reflexão de Phong ou iluminação de Phong, corresponde a um conjunto de técnicas de computação gráfica 3D. Esta técnica inclui um modelo para reflexão de luz em superfícies e um método compatível de estimativa de cores de pixels por interpolação de superfícies normais em polígonos rasterizados.

algoritmo do pintor é uma das soluções mais simples para o problema de visibilidade em gráficos de computador a 3D. Quando se pretende projectar uma cena a 3D num plano a 2D, é a dado ponto necessário decidir que polígonos estão visíveis e quais os que estão escondidos.

The Cohen–Sutherland algorithm is a computer graphics algorithm used for line clipping. The algorithm divides a two-dimensional space into 9 regions (or a three-dimensional space into 27 regions), and then efficiently determines the lines and portions of lines that are visible in the center region of interest (the viewport).

In computer sciencebinary space partitioning (BSP) is a method for recursively subdividing a space into convex sets byhyperplanes. This subdivision gives rise to a representation of objects within the space by means of a tree data structure known as aBSP tree.

Bézier curve is a parametric curve frequently used in computer graphicsand related fields. Generalizations of Bézier curves to higher dimensions are called Bézier surfaces, of which the Bézier triangle is a special case.
In vector graphics, Bézier curves are used to model smooth curves that can be scaled indefinitely. "Paths," as they are commonly referred to in image manipulation programs,[note 1] are combinations of linked Bézier curves. Paths are not bound by the limits of rasterized images and are intuitive to modify. Bézier curves are also used in animation as a tool to control motion.

Alternativa D

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